In 2016 schreef ik een scriptie over Pastoraal op de Camino Francés voor het verkrijgen van een bachelordiploma in de Theologie en Religiewetenschap. Je kan mijn scriptie Pastoraal op de camino Francés hier integraal lezen.

Ik zou zeggen: de meerwaardezoeker vindt zijn gading wel op de Camino. Maar soms moet je iets harder zoeken. In deze scriptie vind je een aantal waar je op een pastorale en soms spirituele manier gastvrij ontvangen wordt. Parels van plekjes, plekjes om te koesteren. Daarom dat ik zo laat pas deze scriptie publiceer. Wanneer er een stormloop zou zijn voor deze oasen van geloof, zal er een stuk van de diepgang verdwijnen vrees ik… Dus proef met mate 😉

ps: Had ik Walden van Thoreau maar gelezen vóór ik deze scriptie schreef. Want het doen van de camino is vergelijkbaar met Thoreau’s verblijf in de bossen, maar toch is het ook weer anders.